Saturday, May 2, 2009

Tugasan Minggu ke-2

(Refleksi dan Pelan Tindakan-BIG 2)

Selepas mengikuti program Bina Insan Guru II (BIG II)
- Refleksi ke atas masalah dalam diri anda
• Senaraikan penambahbaikan yang perlu dilakukan dalam diri anda
• Rancang pelan tindakan untuk menambaik
 Matlamat (Umum)
 Senaraikan Objektif

- Pelan Tindakan
• Nyatakan langkah-langkah yang perlu diambil
• Rancang bagaimana anda ingin mengumpul data
• Bagaimana anda ingin memantau apa yang dirancang dilaksanakan
• Bagaimana anda ingin menilai sama ada apa yang dirancang dan dilaksanakan mencapai

Masalah/Penambaikan
- Kurang ketahanan fizikal dalam melakukan aktiviti lasak
- Cepat panik dan kurang keyakinan diri

Penambahbaikan
- Bersedia untuk melakukan aktiviti lasak dengan melakukan senaman yang berlanjutan supaya daya ketahanan mental dan fizikal lebih kuat.
- Tidak cepat panik, sentiasa berada dalam keadaan yang tenang dan sentiasa mengatakan kepada diri sendiri ‘Saya boleh buat’.
- Lebih bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu aktiviti

PELAN TINDAKAN

Matlamat
- Dapat mengatasi masalah kurang ketahanan fizikal dan lebih yakin pada diri sendiri.

Objektif
- Dapat melakukan aktiviti lasak pada masa akan datang tanpa sebarang masalah
- Membina keyakinan diri dalam melakukan sebarang aktiviti.
- Menepati masa.

Langkah-langkah
- Saya akan memupuk semangat dalam diri saya supaya melakukan aktiviti jogging sekurang-kurangnya 3 kali seminggu (40 minit sekali pergi).
- Mengawal makanan, memilih makanan yang berkhasiat.
- Melakukan senaman ringan seperti berjalan, naik tangga, menari
- Kurangkan tekanan dan stress.

Pengumpulan Data
- Saya akan membuat catatan/merekod data berkaitan ketahanan fizikal saya .
- Membuat pemeriksaan doktor.

Pemantauan
- Saya akan meminta bantuan rakan saya untuk memantau aktiviti saya.
- Buat jadual aktiviti.

Penilaian
- Merangsang diri supaya join aktiviti lasak yang dijalankan dalam membina ketahanan fizikal diri sendiri.

No comments:

Post a Comment